‘Ik heb het gezien: Israël begaat oorlogsmisdaden’

Oorsprokelijk geplaatst door YELAMDENU

January 15, 2009

Brusselse fotograaf Bruno Stevens bericht als enige buitenlandse journalist uit Gaza

‘Nu weet ik waarom Israël geen enkele journalist toelaat in Gaza. Ze willen niet dat iemand ziet welke wreedheden ze daar begaan. Maar ik ben hier wel en kan je zeggen: Israël begaat oorlogsmisdaden.’ De Brusselse fotograaf Bruno Stevens, van wie u op deze pagina foto’s ziet, bericht als enige buitenlandse journalist uit Gaza. We belden hem gisteravond in zijn schuilplaats.

[noot van ‘The Wings…’: wie de fotos wil zien kan gaan kijken naar de blog van YELAMDENU. Ik vond ze te wreed om hier te plaatsen en kon bovendien toch geen contact krijgen met Bruno Stevens om het te hebben over de rechten op die fotos]

De GSM-ontvangst laat te wensen over en Bruno Stevens (49) excuseert zich daarvoor: ‘Ik kan nu onmogelijk buiten gaan staan. Er wordt geschoten. Het is veel te gevaarlijk.’ Bruno Stevens is niet de eerste de beste. Hij trekt naar alle uithoeken van de wereld om te getuigen van het leed dat mensen wordt aangedaan. Hij was onder meer in Tsetjenië, Irak, Iran, Libanon, Afghanistan en Somalië; hij was in Kashmir voor de aardbeving aldaar, hij trok naar Sri Lanka voor de tsunami, naar Angola toen cholera daar lelijk huishield. ‘Het maakt me niet uit of een bestemming gevaarlijk is of niet’, zegt hij. ‘Ik moet er gewoon naartoe om de mensen elders in de wereld te vertellen wat daar gebeurt.’

Stevens won de World Press Photo, oogstte veel bewondering voor zijn expositie met foto’s van dode oorlogsslachtoffers. Vandaag zit hij in Rafa in de Gazastrook. Zijn foto’s worden wereldwijd verkocht door het fotoagentschap Cosmos in Parijs. Ze worden gepubliceerd in Newsweek, Paris Match en Stern, en vandaag ook in onze krant.

Tweeënhalf weken heeft Bruno Stevens geprobeerd om Gaza binnen te komen. Nu is hij er. Via Egypte, maar veel meer wil hij daarover niet zeggen. ‘Ik ben niet door een tunnel gekropen. Ik ben hier op volkomen legale wijze, met een visum van de Egyptenaren én van de Palestijnse autoriteit. Maar het was niet makkelijk, dat kan ik je wel zeggen.’

Bruno Stevens is woest op de Israëliërs die geen enkele journalist in het gebied toelaten. ‘Officieel zeggen ze dat het te gevaarlijk is of dat het toch maar Hamasvriendjes zijn die over de oorlog willen berichten. Wat is dat voor flauwe kul. Ik ben geen Hamasvriendje. Ik ben niemands vriendje. Ik ben een onafhankelijke journalist die wil berichten over wat hier gebeurt. De echte reden van hun weigering vertellen ze je natuurlijk niet, maar ik ken ze wel. Israël begaat in Gaza oorlogsmisdaden, en daar willen ze natuurlijk geen pottenkijkers bij. Ze ontkennen dat ze fosforbommen gebruiken. Welnu, ze gebruiken die wél. Ik heb restanten van fosfor gevonden. Geen fosfor, zeg je? Het poeder ontbrandt, je dooft het met je schoenen en kort daarna brandt het opnieuw. Geen fosfor? En dan al die burgerslachtoffers. Verzin ik dat? Neen, ik heb ze gefotografeerd.’

Bruno Stevens wil ook getuigen van de leefomstandigheden van de 1,5 miljoen Palestijnen in Gaza – die zijn allesbehalve benijdenswaardig. ‘Duizenden hebben geen huis meer, ik loop hier voortdurend tussen het puin van kapotgeschoten huizen, scholen, moskeeën. Dit is een humanitaire crisis zonder weerga. Daar kan en wil ik niet over zwijgen, wat daarvoor ook de prijs is.’

bron: nieuwsblad.be
gevonden: stanvanhoucke.blogspot.com

[PS van ‘The Wings…’: Hopelijk komt Bruno Stevens heelhuids terug zodat we nog zijn verhaal kunnen brengen.]

Zie ook

En het vervolg van dit verhaal op deze MetaBlogs

Israëlisch leger trekt zich terug uit Gaza, maar wordt beschuldigd van oorlogsmisdaden. De Standaard slaat de bal weeral mis.

Nogmaals de gasbel voor de kust van Gaza en vijgen na Pasen

The ugly secret of Barak and Livni, the Gaza rockets truth

4 thoughts on “‘Ik heb het gezien: Israël begaat oorlogsmisdaden’

  1. Beste Lezersbrieven,
    De Blogs waar Bruno Stevens in het Tag voorkomt vind je terug via de volgende URL: Bruno Stevens. Of het deze is waar u op doelt, dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat de fotos waar naar verwezen wordt in dit artikel met die Blog verband houden. Wat ook vast staat is dat de fotos van brandend fosfor van Bruno Stevens als bewijsmateriaal gaan gebruikt in een aanklacht tegen Israël omdat het de mensenrechten EN het oorlogssrecht geschonden heeft. Dit is op verschillende plaatsen in de buitenlandse pers gerapporteerd en staat in een ander artikel op deze MetaBlogs. Ik neem er hier een stukje van over:

    Israël beschuldigd van oorlogsmisdaden
    Israël wordt ervan beschuldigd oorlogsmisdaden te hebben begaan toen het een dorp in het Zuiden van Gaza bestormde.

    Uit getuigenissen verzameld bij inwoners van het dorp Khuza’a stelde de reporter van de Observer vast dat het Israëlisch leger:

    – probeerde huizen af te breken met een bulldozer terwijl de inwoners nog binnen waren

    – burgers vermoorde die probeerden te vluchten terwijl ze een witte vlag opstaken

    – het vuur opende op een ambulance die de gewonden probeerde te bereiken

    – geweld gebruikte zonder onderscheid in een burgerzone en granaten met witte fosfor afvuurde

    Dit zijn een voor een schendingen van het oorlogsrecht zoals vastgelegd in de Conventie van Genève.

    De aanklacht over wat zich afspeelde in Khuza’a heeft als gevolg dat Israel aangeklaagd wordt voor een serie oorlogsmisdaden die het tijdens de 12 uur durende belegering van het dorp beging. Het Rode Kruis beschuldigde Israël er reeds herhaaldelijk van de mensenrechten te schenden,.

    Het Israëlisch leger heeft aangekondigd een onderzoek te zullen instellen op het hoogste niveau.

    Het dorp Khuza’a ligt ongeveer 500 meter van de grens. De onderzoekers van de Israëlische mensenrechten organisatie B’Teselem werden door een inwoner van het dorp, Munir Shafik gealarmeerd dat Israëlische soldaten aan het werk waren met bulldozers. Zo is de zaak aan het rollen gebracht.

    Het Israëlische commitee voor mensenrechten B’Tselem was de eerste organisatie die deze misdaden aanklaagde. Er is ook duidelijk zichtbare schade in het dorp.

    Niets kan de verwoesting verbergen die de Israëlische militaire machine heeft aangericht. ‘Sommige mensen kunnen niet eens de plaats herkennen waar hun huis stond’, aldus een politieman in de noordelijke stad Beit Lahiya. Ontkennen kan niet meer.

    De fotos van de Belgische fotograaf Bruno Stevens van nog brandende fosfor zijn een duidelijk bewijs. We hopen dat de Palestijnen in deze zaak alle steun krijgen van vredesgroepen en mensenrechtenorganisaties, steun waar ze meer dan recht op hebben.

    In dat artikels wordt ook verwezen naar buitenlandse bronnen die dit vermelden. Als je alleen de binnenlandse pers van jouw voorkeur leest, die een hoop dingen verzwijgt, dan weet je natuurlijk van toeten of blazen.

    Als je ook maar 30 seconden de moeite had gedaan on eens te zoeken op internet dan had je onder andere deze reeks fotos van Bruno Stevens gevonden. Ik hoop dat je toch een beetje met Google kunt werken. Hier de URL van een mogelijke zoekopdracht.

    Ik hoop dat ik uw vraag beantwoord heb.
    Mvg,

  2. @lezersbrieven
    Het is maar een magere oogst, 1 referentie? Ja als jouw lobby alle teksten zelf moet schrijven – ik heb intussen ook wat research gedaan – dan is dat veel werk voor wat waarschijnlijk maar een organisatie is van 2 man en een paardekop (Vlaams gezegde).

    In de reële wereld groeit er consensus rond een gegeven, als er een overvloed aan bewijs is, en als dat door meerdere getuigen bevestigd wordt en geverifiëerd wordt. Dit is het geval als het gaat over het gebruik van fosforbommen tegen burgers door het Israëlisch leger, als het gaat over schieten op ambulances van het Rode Kruis. remember, het Rode Kruis heeft dat feit zelf aangeklaagd, dat is in alle nieuwsuitzendingen over de hele wereld verspreid geweest. Enzovoort, ik verwijs naar de 10-tallen berichten op deze en andere Blogs die te gast zijn op deze Metablog. Ook mijn Joodse vrienden zijn verontwaardigd over zoveel onmenselijkheid.

    Een pak Joodse mensen, die WEL kritiek durven uiten – ondanks vervolging in Israel door de veiligheidsdiensten van het leger- pikt de schendingen van de mensenrechten door het Israëlische leger niet langer, zij leggen getuigenissen af op meerdere plaatsen, ook op deze MetaBlogs. Enkele berichten uit Jewish Peace News: http://jewishpeacenews.blogspot.com/2009/01/fathers-grief-uri-avnery-oren-yiftachel.html, http://jewishpeacenews.blogspot.com/2009/01/israeli-historian-avi-shlaim.html. Een ander bericht spreekt van Joods Staatsterorisme

    Joodse vredesactivisten worden overal ter wereld waar de Israelische veiligheidsdiensten, de MOSSAD hun gangen kunnnen gaan de mond gesnoerd… U ziet ik kan zo nog een tijdje doorgaan en ik beperk mij dan nog tot Joodse bronnen. De propagandamachine van de oorlogskrachten in Israel begint te stutteren en dat is maar goed ook, laat nu eens de mensen die vrede willen aan het woord.

    Ik zou zeggen als je niet meer referenties EN BEWIJSVOERING, dan enkele gratuite verdachtmakingen hebt om het overtuigend bewijs dat op deze Metablogs te vinden is te weerleggen hou dan op met dat onozele gepingel. Heb minstens een beetje respect voor de 1200 slachtoffers (90% burgers) van deze oorlog in Gaza. Die 1200 slachtoffers waaronder 410 kinderen hebben daar recht op dacht ik, of vind u van niet?

    Er zijn voldoende getuigenissen over de misdaden die het Israelische leger begaaan heeft gedurende zijn 22 dagen durende veldtocht.

    Honderden mensen, in en rond de VN stellen momenteel alles in het werk om de verantwoordelijken van de misdaden tegen de menselijkheid, begaan in Gaza door het Israelisch leger aan te klagen. Het Israëlisch leger heeft trouwens zelf beloofd een onderzoek te zullen instellen. Nu ja, dat zeggen ze hier in België over de kuiperijen van Letherme. Ik vrees dat dat louter een manier is om de kritiek te smoren. Ik wil eerst zien wat er van in huis komt van dat onderzoek, in beide gevallen.

    In het 2de deel van deze video hoort u de verantwoordelijke van de hulporganisatie van de VN (UNRA) zeggen dat Israel voorturend de hulpkonvooien van de VN beschiet. Is dat ook al een spook? Ik denk dat er hier maar een spook is, en dat spook zich lezersbrieven noemt.

    Ik vind dat mijn lezers volwassen en kritisch genoeg zijn om eens te gaan kijken hoe neutraal deze papieren koningen van de lezersbrieven het nieuws brengen. Hier een interessante URL: savasorda op jouw blog, waar ze jouw pamflettair geschrijf kunnen lezen. Het strakke vooroordeel druipt er zo af. De verdraaiingen van de waarheid zijn blijkbaar uw specialiteit. zou het daardoor komen dat uw pamfletten dikwijls zelfs de krant niet halen, omdat het in het oog springende vervalsingen zijn?

    Ik wil wel eens zien hoe democratisch u bent, of u zich zal neerleggen bij de uitspraak van een Rechtbank, als die er komt, zoals deze in Nürnberg die de Duitse oorlogsmisdadigers veroordeeld heeft, of zoals het Hof in Den Haag dat Servische en Kroatische oorlogsmisdadigers aangeklaagd heeft en veroordeeld?
    Mvg,
    Daniël Verhoeven

Leave a Reply

