Betoging in Gent voor Gaza een voorbeeld van organizatie en solidariteit

Terwijl mijn foto’s uploaden naar mijn Flickr account een kort verslag over de Gentse Betoging tegen de schending van de mensenrechten door Israel in Gaza, tegen het bruut geweld, tegen het uithongeren van een volk dat reeds 50 jaar leeft onder de stress van uitdrijving, omsingeling, diefstal van ouderlijke gronden, vernietiging van olijfbomen en oogst, en dat nu ook nog moet toezien hoe niet alleen  ganse gezinnen uiteengerukt worden maar wiens kinderen men vermoord zonder onderscheid. Met de steun van de US is voor Israel blijkbaar de tijd van de Endlösing ingezet.

Er was veel meer volk dan ik verwacht had. Op de laatste betoging, hier in Gent, voor Palestina in 2002,  waren niet meer dan 500 mensen afgekomen. Nu waren er zeker 2500. Volgens Ludo 4000. Ik weet het niet. Ludo van Vrede is een optimist, hij moet wel wil hij altijd maar opnieuw aan die kar trekken. We zullen het verschil delen en zeggen dat ze met 3250 waren. De betoging trok door de volkswijken van Gent met een zeer gemengde bevolking. Een medebetoger merkte op dat hij in feite liever had dat de betoging door de hoofdstraten liep. Dat ze daar meer de aandacht zou trekken… Ik suggereerde dat de politie misschien wel een stremming van het verkeer wou vermijden. Als we hiervoor het verkeer niet mogen stremmen, was zijn repliek… dat is juist goed, dat ze zien dat… Maar het is toch juist goed hier in al die migrantenwijken, zei ik daarop: tonen dat we solidair zijn, neen?  Maar hij was niet overtuigd.

Betoging in Gent op 17 jan 2008 Solidariteit met Gaza

Betoging in Gent op 17 jan 2008 Solidariteit met Gaza

Er hadden een 30-tal organisaties opgeroepen voor deze betoging. Het is duidelijk dat het leeft, dat de verontwaardiging groot is. Veel vrouwen met hoofddoek stapten mee. Ze hadden de megafoon van de Iman weten te bemachtigen – ik hen het zien gebeuren – en schreeuwden hun kelen hees. Als je ze zo strijdvaardig bezig zag, kon je toch maar moeilijk aannemen dat die allemaal onder de sloef zitten thuis, zoals nogal gemakkelijk aangenomen wordt door mensen die nog nooit het huis van een Moslim in België binnen geweest zijn.

Natuurlijk waren er ook veel jongeren en ze waren heel emotoioneel, heel gedreven, maar in Gent bleven relletjes uit. Er was een goede samenwerking tussen organisatoren, ordedienst van de betoging, politie, Imans en straathoekwerkers. Zoals ik in een vorig artikel schreef over de betoging in Brussel. Als er goede samenwerking is tussen organisatoren en politie dan heb je geen rellen, geen gebroken ruiten, geen opstootjes. Iedereen heeft zijn werk voortreffelijk gedaan. Soms vraagt men zich af of de politie in Antwerpen niet aanstuurt op rellen. Het zou kunnen.

Na de betoging waren er toespraken van Ludo, een Iman in het Arabisch, een Iman die de andere Iman vertaalde in het Nederlands, een christelijke Dominee en tenslotte een Palestijnse student. Toen ik al wou terugkeren kwam ik nog Kadija tegen met haar halfzus en broer. En? ‘Daniël, tu vois ça, tous ces gens, ça me rechauffe le coeur’. Ik glunderde. Mijn fotos op Flickr vind je hier. Aan de twee fotos die in de posting zelf zitten is een apart verhaal verbonden, maar da ga k morgen vertellen. Het past hier niet bij.

Zie ook

‘Ik heb het gezien: Israël begaat oorlogsmisdaden’

Ongebruikelijk wapentransport VS-Israël: plannen VS, Israël meer oorlog in het Midden-Oosten?

Betoging in Gent op 17 jan 2008 Solidariteit met Gaza en Oost Congo tav Mia Doornaart

Betoging in Gent op 17 jan 2008 Solidariteit met Gaza en Oost Congo tav Mia Doornaart

One thought on “Betoging in Gent voor Gaza een voorbeeld van organizatie en solidariteit

  1. Pingback: Israëlisch leger trekt zich terug uit Gaza, maar wordt beschuldigd van oorlogsmisdaden « The Wings of the Carp

Leave a Reply

